top of page
חיפוש
תמונת הסופר/תויקטור זיסלין

איך לצלם תמונות מרהיבות - שלושה פוטו טיפים נפלאים שלמדנו בטיול הצילום של פוטו טריפס לסלובניה

עודכן: 27 בנוב׳ 2023


לפני כמה שנים שמעתי משפט חכם ולא שגרתי.


"אם אתה האדם הכי חכם בחדר - תמצא לך חדר אחר להיות בו".

משפט עוצמתי שנצרב חזק חזק בתודעתי ושינה בצורה משמעותית את הדרך בה אני עושה את הבחירות בחיי וממי אני שואב השראה בתהליך הצמיחה האישית והצילומית שלי.


טיול הצילום שהדרכתי בסלובניה מהווה דוגמא נהדרת שתמחיש את הרעיון.



צילומי זריחה מרהיבים בערפילים של Svetih Treh Krljev





סיפור רקע - הכירו את פיוטר סקרפייץ


לפני כשנה בשיטוט שגרתי ברשתות החברתיות הבינלאומיות נחשפתי לעבודותיו של צלם פולני אדיר העונה לשם פיוטר סקרפייץ (Piotr Szkrpiec). קשה לי לדמיין אדם שיכול להישאר אדיש ליצירות האומנות והעבודות המיוחדות שפיוטר מציג לעולם. תמונות נוף מרהיבות, מקומפזות ומוארות בצורה מושלמת, בעלות ניקיון ויזואלי מרשים וסיפור צילומי מרגש שמיד תופס את עין הצופה.


כנסיית St. Primus יום ערפילי במיוחד. צילום: פיוטר סקרפיייץ



בעיניי, התמונות המוצלחות ביותר, אלו שנמשכים אליהן ברשתות, תולים בסלון או זוכים איתן בפרסים הן תמונות בהן הרגש הוא הפרמטר הדומיננטי. קחו לדוגמא את התמונה של הילדה האפגנית של סטיב מקרי ותדעו מהו רגש בצילום. נופים הוא תחום מאתגר יותר מהבחינה הזו, כי רגש מגיע ממקום הרבה יותר עמוק מאשר יופי ויזואלי גרידא שבדרך כלל מאפיין תמונות נוף.


זאת בדיוק הייחודיות של תמונותיו של פיוטר. הרבה מעבר ליופי האסטטי והמובן מאליו, הוא יודע לרגש את הצופים ביצירותיו. אין אצלו ילדה אפגנית עם עיניים תכלת מהממות או זקן הודי שמזמן כבר עבר את ה-120 על רקע מטושטש של ה-גאנגס. אבל יש שם את הדבר המיוחד הזה שגורם לצופים לעצור לרגע הכל רק כדי להמשיך לצפות ביצירותיו כדי לחקור אותן ולהעמיק בהן.



צילום: פיוטר סקרפיייץ



מיד הבנתי שהוא אחד האנשים שכדאי להיות איתו "באותו החדר" כפי שהמשפט אומר. גישתי לחיים היא שגם אם עברתי דבר או שניים או שלושה בחיי, כצלם וכמנחה צלמים, תמיד יש מקום ללמוד דברים חדשים ולשאוב השראה מאנשים שעושים משהו מרשים ומיוחד.


יצרתי קשר, דיברנו, התחברנו ומתוך הכימיה והזרימה שנוצרה בינינו תכננו טיול צילום מרהיב וייחודי בהנחיה משותפת, שהוגדר כ"מאסטר קלאס לצילום נופים" בהובלתו.


בדיעבד, אחרי שהטיול כבר נגמר, אני מאושר שהוא יצא לדרך כי עכשיו אני יודע כמה למדתי מהחוויה הנפלאה הזו וכמה למדתי מפיוטר, הן כאדם והן כצלם. יותר מכך, אני שמח שגם המשתתפים חזרו מהטיול מלאים בהשראה, תובנות ולמידה בכל אספקט אפשרי בצילום - האומנותי, הטכני והאנושי.


כידוע לכם, אני לא אוהב לשמור את ה"סודות" לעצמי ואני שמח לשתף את המסרים החשובים איתכם כדי שגם לכם תהיה ההזדמנות לשדרג את יכולות הצילום שלכם.


אז איך פיוטר עושה כל כך טוב את מה שהוא עושה?


על זה בדיוק המאמר - על שלושה מהדיוקים החשובים ביותר שהוא הביא לטיול והדגשים שהוא נתן לקבוצה.



 
 

פוטו טיפ מס' 1 - לוקיישן לוקיישן לוקיישן - "כמעט" לא נחשב


סלובניה היא מדינה יפה, ויעידו על כך מיליוני התיירים מכל העולם המבקרים בה מדי שנה. "בסלובניה זה קל, לא משנה איפה תהיה, תלחץ על הכפתור יצא לך יפה" אמר לי פעם חבר שביקר במדינה.


האמירה הזו אמנם נכונה וצדק החבר מנקודת מבטו כאדם מן השורה שמצלם סנאפשוטים עם הטלפון החכם.


עם זאת, בעיניי, היא נכונה רק חלקית. אנחנו, הצלמים, מחפשים קצת מעבר ל"יפה" ובטח לא אוהבים לצלם תמונות מזדמנות "על הדרך" מהמקום בו נעמדנו בצורה אקראית בהגעה לאתר מעניין. אנחנו מחפשים את האקסטרא מייל, את ה"וואו" וה"מדהים" שיפילו את לסתות הצופים בתמונות שלנו.


איך עושים זאת?

לא מצלמים. בטח לא מהספוט הראשון.



כנסיית St Primus כמה רגעים לפני הזריחה. בתמונה הזו היה לנו חשוב להגיע לספוט המדויק שמביט הישר לעבר הכנסיה כשברקע מופיעים ההרים המעורפלים והתכולים ששוברים את הבהירות והקונטרסטיות של הכנסיה והגבעה שבקדמת הפריים



מתבוננים. מחפשים. מדייקים. זזים בשטח. עולים על גבהות ויורדים לוואדיות. בוחנים את הקומפוזיציה. מדייקים את האור. מחפשים את הזווית המעניינת, את הפרספקטיבה הנכונה לרעיון הצילומי שיש לכם בראש, את המסגור שיעשה טוב לתמונה ויוביל את הצופה לאזור המעניין, את האובייקט הנוסף שתוכלו לשלב בוויז'ן.


יתכן והנקודה המעניינת ביותר נמצאת ממש קרוב אליכם. יתכן גם שזאת דווקא גבעה המרוחקת חצי שעת נסיעה על כביש הררי. הכל יכול להיות. הדבר החשוב ביותר הוא שלא תתפשרו על המיקום ותצלמו מהספוט הראשון אליו הגעתם.




אגם בלד במיטבו במהלך השעה הכחולה, כמה רגעים לפני הזריחה. שימוש בחשיפה ארוכה במיוחד של 90 שניות, בשילוב פילטר ND, כדי למרוח לחלוטין את מי האגם ולקבל תצורות של תנועה בעננים




 
 



פוטו טיפ מס' 2 - תזמון זה עניין של טיימינג - לחשוב במהירות האור



כשחושבים על תזמון בצילום המחשבות מיד קופצות לז'אנרים בהם "תפיסת הרגע" הוא המרכיב החשוב ביצירת הסיפור הצילומי - רחוב, אירועים, תרבויות, ספורט, חיות בר ועוד. זה בהחלט נכון, אבל גם בצילום נוף לתזמון יש תפקיד מרכזי בהצלחה של כל פריים.


נושא התזמון בצילום נוף מקושר בצורה הדוקה לנושא האור, שמהווה גורם מכריע בנראות של התוצאה הסופית. כשהאור נהדר, גם סצינה פשוטה למדי יכולה להפוך לפריים זוכה בפרסים.


הצורה והזווית בה האור נוגע בנוף, המרקמים השונים והמעניינים שהוא מייצר, הדרך בה הוא צובע אזורים מסוימים יותר מאשר אחרים. כל אלה יכולים להיות ההבדל בין תמונה "סבבה" לתמונה "וואו".


הטיימנג כאן הוא קריטי וחשוב להתייחס אליו בארבעה מובנים.

המובן הראשון והחשוב הוא העונה בה מגיעים ליעד. כל עונה והקסם שלה, במיוחד כשמדובר באירופה בה יש הבדל משמעותי בין העונות השונות. החורף מלא בשלג ואוירה מעט קודרת. בקיץ תראו הרבה ירוק מופלא, אך כזה שיכול לעיתים להראות מעט "משעמם". אנחנו בחרנו להגיע לסלובניה דווקא בסתיו, בשיא השלכת שצבעה את חיישני המצלמות שלנו במיטב הצבעים והגוונים.



גיחה קצרצרה לאוסטריה לציומי כנסיה קטנטנה ומרשימה עטופה בנוף סתווי קסום



המובן השני, האינטואיטיבי והכל כך מוכר לצלמים - להגיע בשעות הכי קסומות לצילום נוף - השעה הזהובה והשעה הכחולה הצמודה לה. לא אתעכב כאן על הנושא כי הוא כל כך מוכר וידוע. עם זאת, אם תרצו, תוכלו לקרוא את המאמר הבא על צילום אורבני בשעה הכחולה.



תצפית הרהיבה על העיר פיראן, בול בזמן המעבר בין השקיעה לשעה הכחולה, אשר במהלכו אורות העיר הזהובים התחילו את המופע שלהם




המובן השלישי מתייחס למזג האויר, ולא רק בהקשר לגשם או טמפרטורה אלא בעיקר בהקשר לאור ולנראות של הסצנה.


עננות מלאה וחסרת מרקמים תחסום את השמש ותייצר תאורה חד גונית וחסרת קונטרסטיות בנוף. גם חוסר עננים עלול להיות משעמם ודל בפרטים. אם בכוונתכם ליצור תמונות אפיות ומרשימות מהרגיל, בשני המקרים האלה הייתי מחפש תזמון אחר, מתאים יותר ללוקיישן הנבחר.



לא יאמן שהטבע מייצר עבורנו נופים מרהיבים שכאלה



בדקו את תחזית מזג האויר, תזמנו את הסשן שלכם לזמנים עם עננות חלקית ומעניינת, כמו ענני צירוס (ענני נוצה) או ענני קומולוס (שנראים כמו צמר גפן). עננים כאלה, מעבר להיותם יפים, מאפשרים את חדירת קרני השמש דרכם, מה שישדרג משמעותית את הויזואליות של הנוף.


בנוסף, כדאי לנסות לנבא הימצאות של ערפילים בשטח שיוסיפו לדרמה והמסתוריות של הסצינה.


ניתן להיעזר באפליקציית Windy שהיא מהמובילות בעולם לחיזוי תנאיי מזג האויר.



כנסיית Sveti Tomaž קטנה קטנה אך מרשימה, במהלך אחת הזריחה היפות שחווינו בטיול לסלובניה




המובן הרביעי של הטיימינג בא לידי ביטוי ממש במהלך הצילומים. במידה ועמדתם בכל התנאים אותם פירטתי לפני רגע - לוקיישן, הגעה בתזמון הנכון וכו' - אתם נמצאים בנקודת פתיחה ממש טובה. עכשיו זה הזמן להיות ערניים למה שמתרחש מול עיניכם בשטח.


האור הוא "יצור חי ונושם" והוא משתנה מרגע לרגע. העננים זזים ומשנים את צורתם, אלומות האור שמציצות מבעד לעננים באות והולכות, כיוונן ועוצמתן משתנים, השמש עצמה עולה בזריחה או יורדת בשקיעה. התפקיד שלכם הוא להיות ממוקדים מתחילת הסשן ועד סופו, ולחפש את התזמון המדויק והחד פעמי בו כל האלמנטים מסתדרים בצורה מושלמת ליצירת הפריים הכי מרשים שרק אפשר.


כנסיית Sveti Tomaž בקומפוזיציה מעט מהודקת יותר, בתזמון מופלא של קרני השמש הנמוכה שצצו להן פתאום מבעד לעננים




הערפילים חיים ונושמים סביב כנסיית St Miklavz


 
 


פוטו טיפ מס' 3 - להגיד יותר ב-להראות פחות - "מה סיפור שלכם?"


אני לבטח לא אחדש לכם, אבל קומפוזיציה היא אלמנט חשוב בצילום, לא פחות מהאור.


איך פיוטר אמר לנו?


"אני אוהב צילום, אבל קומפוזיציה היא התחביב האמיתי שלי".

ולא סתם.


הדגש המרכזי של פיוטר בנושא הזה היה ליצור את הקומפוזיציה המינימלית והנקיה ביותר שאפשר כדי ליצור את הוויז'ן הצילומי ולספר את הסיפור של המקום.



המחשה נוספת כמה שהטיימינג חשוב - האור, הערפל, האוירה. כנסיית St Miklavz במיטבה, בקומפוזיציה מינימלית שכוללת את כל מה שצריך לפריים מהפנט.




בואו ניקח רגע פסק זמן קצר מצילום ונדבר על אוכל. המסעדות הטובות ביותר נבדלות, בין יתר הדברים, בכשרון של השף ליצור מנות המשלבות בין מספר אלמנטים - שילוב טעמים מנצח, מידת עשייה מדויקת, מספר המרכיבים הנכון ובכמויות הנכונות, צורת ההנגשה וכד'.


דמיינו רגע מנה פשוטה כמו שניצל ופירה. צלחת גדולה, השניצל הקריספי והאיכותי מונח בגאווה בצידה האחת, הפירה הרך והנימוח בצידה השני. בצד - קערית קטנה של סלט קצוץ, מתובל בשמן זית, לימון ומעט מלח. נעים לעין, טעים, פשוט. מה עוד צריך?


אנחנו הצלמים מרכיבים את המנה הויזואלית שלנו בעזרת הקומפוזיציה שקובעת את יחסי הגומלין בין האובייקטים השונים בפריים. מהו הסיפור המרכזי בתמונה? מיהם שחקני המשנה? מהי התפאורה והמעטפת שמנגישה את הסיפור ("הצלחת")? האם זה סיפור עוצמתי ומלא בפרטים או רגוע ומינימליסטי? מה אנחנו מגלים לצופה ומה שומרים לדמיון שלו? איפה האובייקטים ממוקמים בתוך הפריים ואיך אנחנו מובילים את הצופה לסיפור המרכזי? האם הצילום מאוזן ונעים לעין?



להגיד יותר בלהראות פחות




"נהר הערפילים".

כל המוסיף גורע וכל הגורע מוסיף



שאלות כאלו והרבה אחרות בסגנון הן השאלות החשובות באמת כשאנחנו חושבים על הקומפוזיציה. לא "האם להשתמש בכלל כזה או אחר?". אין כאן נכון או לא נכון. יש כאן את האומנות האישית של כל אחת ואחד מכם והדרך הייחודית שלכם לספר את הסיפור. כמו שהשף הוא בעל הדעה במסעדה שלו, כך אתם האחראים על קבלת ההחלטות בבניית הקומפוזיציה הפוטוגנית ביותר בעיניכם.



כנסיית St John the Baptist באגם בוהיני הקסום



ישנם כללים מסוימים לבניית קומפוזיציה, כולנו מכירים אותם. האומנות האמיתית מתחילה דווקא בשבירה של הכללים האלה. מה שבטוח, זה המשפט הישן והידוע - כל המוסיף גורע. Less Is More.


תגידו יותר ב-להראות פחות.



 
 


לסיכום


הלימוד הוא תהליך בלתי נגמר ולכל אחד מאיתנו יש עוד דרך ארוכה לאולימפוס. בכל מקום ובכל סיטואציה, תמיד תשאפו להיות בסביבה לומדת ומלמדת. היעזרו בחברים שלכם. למדו מצלמים שאתם אוהבים ומעריכים. שאבו השראה מהמורים שלכם שיש להם את העין, הניסיון והרצון להוביל אתכם למקומות טובים יותר.


"אם אתה האדם הכי חכם בחדר - תמצא לך חדר אחר"

שמח מאושר שבטיול האגדי הזה לסלובניה היה לנו את פיוטר שבעזרת הדגשים שלו, המשתתפים בטיול קיבלו תוצאות שלא מהעולם הזה.



כמה ציטוטים מעניינים מבית Piotr Skrzypiec



"The best line in the frame is the one that doesn't exist"
"Simplicity is the best"
"Composition is my personal hobby in photography”
“Framing is one of the most important parts of composition”
“Landscape photography is all about the light conditions”
“Even if the conditions are crappy, you always have the blue hour”
“When the good light is over - go to sleep”

Piotr Skrzypiec


שלכם, תמיד.

ויקטור.


בהצלחה!



 

שיעורי צילום פרטיים - ללמוד צילום בצורה מדויקת, בזמן הנוח לכם, נטו בנושאים שמעניינים אתכם



 



1件のコメント


אמנון שרעבי
2022年11月13日

ויקטור, תודה לך על מאמר מדהים מפרי עטך, אתה כותב פנינים ואנחנו מתעשרים. מתגעגע לצאת איתך לצילומים עוקב אחרי כתביך. בהצלחה עם הדרך החדשה. כל מי שילמד בבית הספר החוויתי לצילום יקנה לעצמו ידע שלא יסולא בפז. אתה איש מיוחד.🌹


いいね!
bottom of page