מבקרים בבודפשט בזמן הקרוב?
מקווה מאד בשבילכם שכן, כי זאת עיר מרהיבה, פוטוגנית בטירוף, מלאה בפינות צילומיות נפלאות, גלויות ונסתרות, ויעד מומלץ ביותר לביקור של מספר ימים לפחות.
על בודפשט וכל הלוקיישנים המומלצים שבה אכתוב בפוסט נפרד. בפוסט הקצר הזה אתמקד בטכניקה והאופן שבו צילמתי את התמונה הזו של הפרלמנט ההונגרי בלילה.
בניית הפרלמנט ההונגרי. ניקון D750, טמרון 24-70 G2, צמצם F/16, רגישות ISO100 תריס 20שנ'.
בקצרה
בניין הפרלמנט ההונגרי נחשב לגדול ביותר בהונגריה כולה, אבל הגודל שלו מתגמד מול היופי המהפנט שלו. הבניין פוטוגני בטירוף, ומומלץ להקדיש לו זמן מספק ולצלם אותו ממגוון זוויות, מיקומים וזמנים שונים במהלך היום.
כאן אתמקד בטכניקה קלאסית לצילום נוף אורבני בלילה ופשוטה יחסית לביצוע אך כזו שתמיד מפיקה עבורנו תוצאות נפלאות ומרשימות, כאלה שאנחנו יכולים להציג לעולם בגאווה רבה ועם ראש מורם.
הרעיון הוא לצלם את הפריים בחשיפה ארוכה כשהמצלמה על חצובה, כך שהאובייקטים הסטטיים בפריים יהיו בפוקוס והאובייקטים שבתנועה ימרחו. במקרה הזה האובייקטים הסטטיים הם בניין הפרלמנט וגדת הדנובה והאובייקטים הדינמיים הם המים של הנהר שזרימתם נמרחת בפריים והעננים שנמרחו קלות גם כן.
אותה הטכניקה מתאימה גם למריחת פנסי רכבים החולפים על פנינו ומייצרים שובלי אורות ואפקטי מריחה מעניינים, גם כן אפקט קלאסי בצילומים אורבניים בלילה.
כמובן, אל תגבילו את הטכניקה לצילומי בניין הפרלמנט ההונגרי בלבד :) לונדון, פריז, רומא, פראג, ברוז', ירושלים... בכל מקום עם בניינים יפים ואובייקטים בתנועה (כאמור, מים, רכבים, אנשים) ניתן ליישם את הטכניקה ולקבל תמונות לפנתיאון.
הטיילת שמול הפרלמנט
טיפ מס' 1 - מחקר מקדים
הטכניקה המדוברת לצילום בלילה חשובה, אבל היא רק כלי למימוש החזון שלכם, והיא לבדה לא תספיק כדי ליצור את הפריים היפה ביותר.
מהו הלוקיישן המדויק ביותר לצילום?
מתי כדאי להגיע?
האם ישנם אילוצים כלשהם שכדאי שאתייחס אליהם?
אז מה עושים?
חוקרים, קוראים מאמרים על המקום, מחפשים המלצות של צלמים שביקרו באזור לפניכם, אולי אף יוצרים קשר עם צלם מקומי שימקד אתכם בחיפוש שלכם...
"אבל רגע" יגידו חלק מהצלמים, "אבל אז יוצא שאני מעתיק מאחרים ולא באמת נותן ליצירתיות שלי להתבטא".
סורי, אבל אני לא מתחבר. מבחינתי תכנון וידע מוקדם על המקום יכולים רק להועיל לי ולמקד אותי למה שאני רוצה לקבל. וגם, אין שום בעיה לשאוב השראה מצלמים אחרים. לא להעתיק. לא לשחזר. כן לחשוב אחרת. כן לצאת מהקופסא. ההשראה היא נקודת פתיחה בלבד שממנה כבר מתחילה הייצירתיות שלכם.
מה גיליתי במחקר המקדים שלי לפריים הזה?
חידדתי את שעת השקיעה ותחילתה של השעה הכחולה
גיליתי שאורות הבניין נדלקים רק כרבע שעה אחרי השקיעה
גיליתי שיש נגישות לנקודה המאד ספציפית ממש מול הפרלמנט ליצירת סימטריה מושלמת
גיליתי שרוב הזמן עוגנת סירת תיירים מזדמנת בנקודה הזו והופכת את הפריים הזה לבלתי אפשרי, וכדאי להגיע למקום במספר הזדמנויות, ולקווה שהסירה לא שם
האם זה עזר לי? חד משמעית!
טיפ מס' 2 - לוקיישן
מובן מאליו, אבל בכל זאת.
מציאת הספוט המושלם חיונית להצלחת הפריים והקומפוזיציה חייבת להיות מושכת, עם יחסי גומלין מאוזנים בין האובייקטים השונים בפריים וללא עצמים או גורמים זרים שעלולים לגנוב את הפוקוס של הצופה.
בעקבות המחקר המקדים, הרעיון היה מאד ברור. לעמוד על הגדה המערבית של הדנובה, ממש מול הפרלמנט, וליצור תמונה סימטרית לחלוטין, עם השתקפות הבניין בתוך מי הנהר. מודה, שלמרות המחקר, מציאת הספוט המושלם (ממש על הסנטימטר) לקחה קצת זמן אבל מבט מדויק עם עדשת טלה לעבר הצריחים שעל הבניין והמרחקים המדויקים בינם לבין החלונות השונים בהחלט עשה את העבודה.
אגב מחקר מקדים. הערב הראשון מתוך החמישה שהיו לי בבודפשט היה היחיד בו לא עגנה סירה ממש על הספוט. מזל שלא ויתרנו על הצילומים, למרות העייפות.
סיור לוקיישן מעולה לא רק לחיפוש המיקום המדויק לפריים הרצוי אלא גם לעוד הזדמנויות צילום נהדרות
טיפ מס' 3 - תזמון (בדגש על תאורה)
"צילום לילה" לא אומר שכל עוד נצלם בלילה כשהכל חשוך והאובייקט הרצוי מואר נקבל את התוצר המושלם.
התמונה הזו צולמה, שלא במקרה, פרק זמן קטן אחרי השקיעה, במהלך "השעה הכחולה" בז'רגון המקצועי. בחירת התזמון הזה הייתה על מנת לייצר צבעי שמיים בגוון כחלחל שיתן "קונטרה" לצבעים החמים של בניין הפרלמנט.
טיפ מס' 4 - הטכניקה
העמידו את המצלמה על חצובה יציבה. בהיעדר חצובה, מיצאו אובייקט יציב להעמיד עליו את המצלמה (אבן, גדר, תיק...)
בנו את הקומפוזיציה הרצויה. במקרה הזה, רציתי תמונה עם סימטריה מושלמת ומיושרת, עם מספיק מקום למי הנהר בקדמת הפריים ליצירת השתקפות ומספיק מקום בחלק העליון כדי לכלול את השמיים והעננים.
אלו מכם עם מצלמות DSLR, עבדו במוד Live View לנוחות העבודה, המוד הרגיל של מצלמות חסרות המראה.
תבטלו את מנגנון ייצוב התמונה שעל העדשה שלכם (אם יש), הוא עלול לפגוע בפוקוס האובייקטים הסטטיים. אל תשכחו להחזיר אותו בתום הצילומים.
תקבעו את פרמטרי החשיפה בהתאם לוויז'ן הצילומי שלכם. במקרה הזה, ISO 100 למינימום רעש, צמצם סגור לעומק שדה רחב וחסימת אור משמעותית (F/16), זמן חשיפה של 20 שניות ליצירת המריחות (עלול להשתנות בין 10 ל-30 בהתאם לתאורה החיצונית).
מיצאו את נקודת הפוקוס הרצויה. במקרה הזה התפקסתי על הבניין, ולאו דווקא על המרחק ההיפרפוקאלי, כפי שנהוג בצילום נוף עם עומק שדה רחב. הבניין הוא האובייקט החשוב ביותר כאן, ואין צורך שהמים שבקדמת הפריים יהיו מפוקסים, הרי גם ככה הם נמרחים בחשיפה הארוכה.
חכו לרגע הנכון ללכידת הפריים. במקרה הזה, רגע נטול הסירות הרבות ששטו על הנהר, ליצירת פריים נקי וסטרילי.
עבדו עם שלט (חוטי או אלחוטי) או הגדירו טיימר עם השהייה של 2 או 5 שניות כדי למנוע את רעידות המצלמה הנובעות מעצם הנגיעה בכפתור המחשף.
צלמו מספר פריימים ברצף, ע"מ לייצר מרקמים שונים למריחת זרימת המים והשמיים ולאפשר בחירה של המרקם הפוטוגני ביותר.
משחקי רבדים בבודפשט. אובייקט מעניין בקדמת הפריים יכול תמיד להוסיף עניין וגיוון לתמונות.
טיפ מס' 5 - עריכה
כמו תיבול מוצלח למנה נהדרת, עריכה דיגיטלית היא חלק בלתי נפרד מתהליך הצילום ומאפשרת לנו לשפר עוד יותר את הניראות של הפריים ולהנגיש אותו בצורתו המיטבית לקהל הצופים. אני עורך את תמונותיי בתוכנת Lightroom של אדובי, אבל הכלים המדוברים קיימים בכל תוכנת עריכה שתבחרו.
טיפים לעריכה, בקטנה
שחקו עם הבהירות הכללית (סרגל Exposure בלייטרום) לקבלת פריים מואר היטב המציג את האובייקט המרכזי במלוא הדרו (הבניין במקרה הזה). שימו לב, שלב זה אינו מהווה תחליף לקבלת חשיפה נכונה עוד בזמן הצילום, אלא רק תיקון במידת הצורך.
הגבירו מעט את הקונטרסטיות של התמונה להגדלת הדרמה (בלייטרום חפשו את סרגל ה-Contrast, ו/או הסרגלים השונים של Highlights, Shadows וכו' ו/או פאנל ה-Tone Curve).
חדדו את התמונה (למשל בעזרת סרגל ה-Clarity או ה-Texture שנוסף ללייטרום בגרסה האחרונה).
במידת הצורך, שחקו עם האיזון הלבן (White Balance) לקבלת צבעים נכונים וטבעיים.
ניתן להוסיף אפקטי צבעים עדינים על כל התמונה כדי לסגנן אותה. למשל, ניתן להוסיף מעט צבע סגול לפריים ליצירת תחושה "חלומית" או להוסיף מעט צהוב כדי "לחמם" אותו.
למתקדמים, ניתן להוסיף אפקטי צבע סלקטיביים בעזרת פאנל Split Toning. למשל, אני אוהב עריכה בסגנון Teal & Orange בה אני מוסיף מעט כתום לאזורים הבהירים ותכלת לאזורים הכהים, כפי שעשיתי כאן.
במידת הצורך, ניתן לשחק עם ההגדרות באזורים ספציפיים בתמונה עם פילרטים הדרגתיים (Gradual Filter) ו/או רדיאליים (Radial Filters) ו/או מברשת יעודית (Adjustment Brush).
במידת הצורך, כדאי להסיר אובייקטים זרים מהפריים. אתם לא רואים זאת, אבל בתמונה הזו היה עגורן ענק ומכוער מאחורי אחד הצריחים שהועלם בעזרת כלי ה-Spot Healing בלייטרום.
עריכה מיוחדת
תמיד אפשר לשנות את אופי התמונה לחלוטין בעזרת עריכה מיוחדת, כמו עריכה מונוכרומטית או עריכה בשחור ולבן.
לסיכום
מקווה שהפוסט הזה חשף בפניכם טכניקה חדשה ומגניבה שתתווסף לארסנל הכלים שלכם. יתכן וכבר ידעתם הכל, והפוסט רק חידד לכם נקודות שלא הייתם בטוחים לגביהן. הכי חשוב מבחינתי - אם הוא גרם לכם לקבל תמונות לילה אורבניות מוצלחות יותר, עשיתי את שלי.
אשמח מאד לשמוע את דעתכם על הפוסט ועל הרעיונות שלכם לעוד טכניקות מעניינות שהייתם רוצים שאכתוב עליהן.
מזמין אתכם להצטרף אליי לקהילת הצילום פוטו טיפס בפייסבוק, קהילה חמה ואינטימית של אנשים נהדרים וצלמים מוכשרים, שבוחרים לחוות את החוויות הצילומיות האדירות האלה ביחד.
שלכם,
ויקטור.
קישורים רלוונטיים:
סדנת צילום לילה ומריחות תנועה בתל אביב | קהילת לימוד צילום פוטו טיפס בפייסבוק | עמוד האינסטגרם של קהילת פוטוטיפס
Comments