5
"מים, שמן וסבון נכנסים לקערה..."
התחלה של בדיחה קלאסית, לא?
הקדמה
וירוס הקורונה תפס אותנו לא מוכנים והפך את התקופה האחרונה להזויה / מאתגרת / קשוחה / מעצבנת / אפוקליפטית / תוסיפו בעצמכם תיאורים ססגוניים ויצירתיים נוספים, הכל יהיה נכון. בעיקר, היא לימדה אותנו משהו שאף אחד מעולם לא רצה ללמוד מרצונו - מהו מעצר בית.
האופטימיים תמיד אומרים שבכל מצב, הזוי ככל שיהיה, כדאי להתמקד בחצי הכוס המלאה והם תמיד יודעים לנצל אותו למשהו חיובי בחייהם. וואללה, צודקים!
בתקופה האחרונה התמקדתי בלחשוב כמו החבר'ה האופטימיים - ללמוד דברים חדשים, לפתח את הקהילה שלנו ולעסוק בתחומים שלעיתים הזנחתי במהלך השגרה הנורמטיבית.
אז הנה לכם משהו שרציתי לעשות כבר מזמן ותודה לקורונה שאפשר לכל זה לקרות!
צילום בועות עם שמן, מים וסבון. איך עושים זאת? המשיכו לקרוא.
התוצאה
מה זה הדבר המוזר הזה שרואים כאן? כאמור, מים, שמן ובועות סבון. מגוון המרקמים והצבעים שניתן להשיג באמצעות השלישיה הזו הוא אינסופי והתוצאות מרשימות למדי.
במאמר כאן אני מדבר על דרך אחת להשיג את הצילומים אבל בטח לא היחידה. מזמין אתכם להתנסות בעוד שיטות צילום, טכניקות תאורה, חומרים, זוויות צילום וכו' כדי שתוכלו לקבל תצורות מעניינות משלכם, שונות מכל מה שצלמים אחרים אי פעם השיגו.
החומרים
כמו בכל מתכון טוב, אתחיל קודם כל עם החומרים הנדרשים לצילום ואז נעבור לתהליך ההכנה.
מה נדרש לסט אפ?
משטח עבודה / שולחן נוח
פיירקס שקוף (ונקי!) עם תחתית אופקית וישרה, ללא כיתובים. עדיפות לפיירקס חדש וללא סדקים
4 או 8 קופסאות שימורים שישמשו כמעמד לפיירקס (שיהיו באותו הגובה, כן?). אפשר גם לחשוב על שני מעמדים יציבים אחרים שיחזיקו את הפיירקס
כף לערבוב
מגבת אם יהיה בלאגן (ויהיה...)
לפטופ או טאבלט עם תיקיה המכילה כמה תמונות צבעוניות ומוארות היטב. המסך ישמש כמקור אור וכרקע לצילומים. מומלץ שיהיה עכבר חיצוני מחובר במידת האפשר.
ניילון נצמד לעטוף את הטאבלט ולהגן עליו מהשמן והמים
מה נדרש לצילום?
מצלמה
עדשת מאקרו
חצובה
מה נדרש ליצירת הבועות?
מים
שמן בישול
סבון כלים
תהליך הצילום
חשוב מאד - לפני שנדבר על הצילום - תהיו זהירים ויציבים בכל תזוזה שלכם, תהיו תמיד בפוקוס על מה שאתם עושים והחזיקו מגבת בקרבתכם. מפגש בין מצלמה ו/או לפטופ למים ושמן מעולם לא נגמר טוב.
הסט אפ
מעמידים את הפיירקס בצורה יציבה מעל משטח העבודה על קופסאות השימורים (כאמור, אפשר לחשוב על פטנט אחר, העיקר שיהיה יציב ונוח)
מעמידים את החצובה עם המצלמה ועדשת המאקרו מעל הפיירקס. חשוב שהמצלמה תסתכל בדיוק כלפי מטה והגב שלה יהיה מקביל לפיירקס ולמשטח של המים כדי שכל התמונה תהיה בפוקוס
שמים תמונה צבעונית על מסך הטאבלט (בהירות המסך על מקסימום)
עוטפים אותו קלות עם הניילון הנצמד כדי להמנע משפיכת המים או השמן על מסך. שימו לב לא לאטום אותו לגמרי כדי לא לחסום את פתחי האוורור ו"לחנוק" אותו
מכניסים את הטאבלט מתחת לפיירקס בזהירות עם המסך כלפי מעלה. המסך יתפקד כמקור אור אחורי בצילומים.
בסופו של דבר, הלכתי על מעמד בגובה שתי קופסאות שימורים, כדי להרחיק מעט את הרקע ולטשטש אותו
הכנת הבועות
שופכים מעט מים לתוך הפיירקס ליצירת שכבה דקה ואחידה של כחצי סנטימטר
שופכים מעט שמן קרוב לאזור שממש מתחת לעדשה
מוסיפים כמה טיפות של סבון כלים לאזור שמתחת לעדשה
מערבבים בעדינות באזור שמתחת לעדשה ונותנים לתערובת להתייצב
ממתינים ליצירת מרקמים מיוחדים ובועות בצורות וגדלים שונים
מים, שמן וסבון המעורבבים יחד מייצרים מרקמים מיוחדים מאד. מסך הטאבלט עם תמונה צבעונית מתחת לפיירקס יתפקדו כמקור האור וכרקע בצילומים
קומפוזיציה
ככלל, הקומפוזיציה צריכה להיות מעניינת ולכלול מרקמים בצורות ובגדלים שונים
חלק מהכללים המוכרים לכולנו (כלל השלישים, כלל החלל והרווח, סימטריה) יכולים להיות רלוונטיים גם כאן
על מנת לקבל קומפוזיציות ותצורות שונות בין צילום לצילום, ניתן להזיז או לסובב מעט את המצלמה, לקרב או להרחיק אותה, לערבב מחדש את התערובת
חפשו מקבצים של בועות, קווים מנחים, גיוון בצבעים
במעבר חד לטאבלט, ניתן לעשות זום אין לתמונת הרקע או לשנות אותה לתמונה בעלת צבעים אחרים. מומלץ לעבוד עם עכבר חיצוני, כדי לא להוציא את הטאבלט מתחת לפיירקס כל פעם שתרצו לשנות משהו בתמונה המוצגת
היזהרו מ"חיתוכים" לא מחמיאים של הבועות (למשל, כן לחתוך באמצע, אך לא בקצה)
בדומה לצילום קלאסי, בתמונה זו אתם רואים מעין אובייקט מרכזי (לי זה מזכיר תביעת רגל של דוב מרובה אצבעות, לא יודע מה איתכם). האובייקט נמצא בשליש הימני העליון של הפריים כך שנוצרת תחושה של פריים סגור ושלם. בנוסף, הצבעים והתאורה מייצרים תחושה של הולכת העין מהאזור הכהה והסגול לאזור הבהיר הצהוב.
טכניקת הצילום וההגדרות
בשלב זה עדיף לעבוד ב-Live View, כלומר לראות את התמונה על המסך (מצב דיפולטיבי במצלמות Mirrorless) ולסובב אותו אליכם, למי שיש מסך מפרקי
מחפשים קומפוזיציות מגוונות ומעניינות בהתאם לאמור מעלה, ומקבעים את החצובה
מגדירים את הפרמטרים של משולש החשיפה. הגדרות צילום ראשוניות 1/125, F/8, ISO 1000
סיכוי סביר שתצטרכו לשנות ולהתאים את ההגדרות לסיטואציה ולחשיפה שתקבלו. למשל, אם מסך הטאבלט שלכם מאיר חזק ונמצא קרוב לפיירקס, יתכן ותצטרכו להקטין את כמות האור. במקרה הזה עדיף לסגור את הצמצם ולהרוויח עומק שדה גדול יותר. אם חסר אור, תצטרכו להגדיל את ה-ISO או לפתוח ממש מעט את הצמצם.
מומלץ שלא להקטין את מהירות התריס (להגדיל זה בסדר) שכן הבועות נמצאות בתנועה קלה שעלולה לטשטש את הפריים
בבדיקת החשיפה, תבדקו את ההיסטוגרמה ואל תסתמכו על מסך המצלמה בלבד
מוזמנים לחפש את ההאשטג #חמישה_מאמרים_על_משולש_החשיפה ולקרוא את המאמרים לפירוט על משולש החשיפה
מחפשים את הפוקוס בצורה ידנית. הפוקוס האוטומטי יעבוד פחות טוב במקרה הזה ולא בטוח אם יתפקס על אזורים הרצויים
שימו לב, המצלמה מאד קרובה לבועות ולכן חלק מהן יצאו לא מפוקסות (אלו שמעט קרובות יותר או רחוקות יותר). הבחירה היא בידיכם אילו מהמרקמים יהיו בפוקוס.
מומלץ לצלם עם שלט חוטי או אלחוטי או להגדיר צילום בדיליי של 2 שניות, כדי להמנע מהרעדת המצלמה מעצם הלחיצה על כפתור המחשף
רעיונות נוספים
צילמתם כמה תמונות? זה השלב להתפרע, לחשוב יצירתי וליצור פריימים מטורפים שאף צלם מעולם לא קיבל.
תשנו את הכמויות והיחסים בין שלושת החומרים (מים, שמן, סבון) ותראו מה תהיה התוצאה
תבחנו איך חומרים נוספים משפיעים על המרקמים. למשל, סודה לשתיה, סוכר, קולה?... (תעשו טובה, תעשו את הערבוב קודם כל בקערה אחרת, רחוק מהמצלמה, לוודא שלא תהיה איזו תגובה כימית שתפוצץ לכם את הבית)
תשחקו עם הקומפוזיציה, תמונות הרקע, הצבעים. תעשו זום אין ותצלמו את הבועות ממש מקרוב. תערבבו ותיצרו מרקמים חדשים.
למתקדמים - תוסיפו תאורות נוספות למשוואה. למשל, פנס עם אלומה חזקה מהצד, מנורת לדים מלמעלה, או אפילו פלאש שיורה בעוצמה נמוכה במהלך החשיפה.
עריכה
זהו לא מאמר על לימוד לייטרום. אם כי, מי שמעוניין לחזור לקורס לייטרום המלא שהועבר בשידור חי חופשי לחברי קהילת פוטו טיפס בפייסבוק, מוזמן לעבור על כל השיעורים במאמר הבא.
בכל זאת, הנה כמה דגשים שרלוונטיים לצילומים שכאלה.
הצילום עצמו צפוי לתת לכם צבעוניות וקונטרסטיות נהדרים, כך שהעריכה תהיה יחסית בסיסית ולא שונה מהותית מעריכה של תמונות נוף או צילומים אורבניים.
עם זאת, להבדיל מעריכת תמונות נופים ואנשים, כאן ניתן ללכת טיפה מעבר לסטנדרט עם הסליידרים של ה-Contrast, ה-Clarity וה-Saturation כדי לחזק את המרקמים השונים והצבעוניות.
כדאי לבחון חיתוכים שונים לתמונות (Crop) או לסובב את הפריים לקבלת קומפוזיציות מדויקות ויפות יותר.
שימו לב לבועות ממש קטנות שלרוב מציקות בעין, בועות מטושטשות, שריטות על הפיירקס או לכלוכים. במידת האפשר, עדיף להסיר אותן בעזרת כלי ה-Spot Removal Tool בלייטרום או לעבור לפוטושופ בו ישנן אפשרויות איכותיות יותר להסרת אובייקטים. בסופו של דבר, הרעיון הוא ליצור פריים נקי ו-Fine.
לסיכום - הכדור בידיים שלכם
אם כבר הגעתם לכאן, זה אומר שאתם צמאים לידע על טכניקות צילום חדשות. כמו תמיד, מטרת המאמר הזה היא לא רק התרשם מהתמונות אלא אשכרה ל"צאת לשטח" וליישם את הנלמד בעצמכם.
עכשיו זה הזמן לקום מהספה, לארגן את כל הסט אפ ולצלם תמונות נפלאות שיעשו לכם טוב לעין ובלב. רק בקשה קטנה, הזהרו שלא לעצבן את בני המשפחה שלכם עם "השטויות האלה של הצלמים" ובטח שלא להסית אותם נגדי. כל כוונתי היא לעזור לכם ללכת קדימה עם החלומות שלכם.
מוזמנים להתיעץ לגבי הצילומים (פשוט תכתבו פוסט עם השאלה בקבוצת הפייסבוק שלנו) וכמובן, תשתפו את התוצאות. אשמח לדעת איך הלך לכם ואם תרצו, לתת לכם משוב כן ומעמיק.
יאללה, בהצלחה!
ויקטור.
כמה דוגמאות נוספות להשראה
קישורים רלוונטיים:
פוטו טיפס - קבוצת הפייסבוק שלנו| עמוד האינסטגרם של קהילת פוטוטיפס | כל הסדנאות שלנו | בלוג הצילום שלנו | האתר הרשמי של ויקטור זיסלין
מעוד מעניין ומעלה רצון לעשות גם.
תודה רבה על רעיון וחלוקת ידע.